Dagens kopp: Opalen från Gustavsberg

6 december 2009 12:37 | Allmänt, Bilder, Dagens kopp, Formgivning och arkitektur | 3 kommentarer

Vad glad jag blev när jag hittade de här kopparna i mitt detektivarbete om Gustavsbergs restaurangporslin! Mest förstås för att det gav nya pusselbitar i mysterielösandet, men också för associationerna som namnet Opalen gav. Det låter som ett modernt och funktionalistiskt 50-tals-Folkets Hus, tänkte jag. När jag googlar inser jag att det finns och har funnits massor av Opalen. Till exempel snygga hotell Opalen i Göteborg, ett kondis i Boden, och ett allaktivitetshus i Kvissleby! Någon som känner igen dekoren och vet var de kommer ifrån? Mera om Gustavsbergs restaurangporslin med beställningsdekorer kan ni läsa här.

DSC08405

DSC08409

DSC08410

DSC08414

DSC08425

DSC08427

DSC08438

DSC08439

DSC08441

Dagens kopp: IOGT från Gustavsberg

6 december 2009 12:36 | Allmänt, Bilder, Dagens kopp, Formgivning och arkitektur | 3 kommentarer

Att beställa eget porslin var mycket vanligt både i IOGT och NTO. Dels fanns det att beställa med bara logotypen, men många beställde med logens eget namn också. Den här koppen i Gustavsbegs RA-modell var nog den vanligaste. Naturligtvis har jag en särskild relation till den här koppen. Jag blir galen på föreningar som fortfarande säger att de är antingen IOGT eller NTO, trots att man slogs samman till IOGT-NTO 1970. Jag är heller ingen kramare av gamla traditioner som förekom genom att det var ordensällskap. Det avskaffades också 1970. Men därmed inte sagt att man måste slänga ut sitt gamla porslin, och det har man ofta inte gjort. Det är porslin av god kvalitet och ett kulturarv att bevara. Otaliga är de gånger som jag druckit taskigt påste i kaffekoppar som känns som en dockservis. Finfint på något sätt ändå! Mera om Gustavsbergs restaurangporslin med beställningsdekorer kan ni läsa här.

DSC08445

DSC08446

DSC08448

DSC08454

DSC08455

DSC08456

DSC08460

DSC08462

Dagens kopp: RESO från Gustavsberg

6 december 2009 12:36 | Allmänt, Bilder, Dagens kopp, Formgivning och arkitektur | 5 kommentarer

Reso var ju en hotell- och resebyråkedja ägd av bland annat KF, så det är klart att de beställde sitt porslin från KF-ägda Gustavsberg. Den här tekoppen hittade jag på Tradera, och säljaren hade köpt in den hos en auktionsfirma för många år sedan. Då hade det stått i objektbeskrivningen att Stig Lindberg var formgivare. Jag har inte hittat något mer som styrker den uppgiften. Det står inte i Nationalmuseums föremålsdatabas, och jag hittar inget i litteraturen eller på nätet om det. Det är alltså en mycket osäker uppgift, men omöjligt är det ju inte eftersom Stig Lindberg gjorde en del sådana beställningsjobb. Även om koppen inte skulle bära Lindbergs hand så tycker jag att det är roligt att ha den. Trevlig dekor, hederligt benporslin och roligt med Reso! Mera om Gustavsbergs restaurangporslin med beställningsdekorer kan ni läsa här.

DSC08390

DSC08391

DSC08392

DSC08395

DSC08396

DSC08403

Porslinsdetektiv

6 december 2009 12:36 | Allmänt, Bilder, Dagens kopp, Formgivning och arkitektur | 3 kommentarer

Bland det roligaste med porslinsintresset hör att upptäcka nya saker, sådant som kanske inte var allmänt känt och fanns dokumenterat. Det fina är att alla vi som har det här intresset hjälps åt, delar med oss av kunskapen och bidrar tillsammans. Det är faktiskt riktigt fin folkbildningstradition i modern tappning! Som när jag igår skrev om Gustavsbergskoppen Morning, och att det inte stod om den i litteraturen eller fanns några mer uppgifter på nätet. Genast kommenterade Benny att han hittade den i en produktkatalog från 1962, och att man där kunde få veta att den var av modell A och att den även tillverkades i rött. Är det inte fantastiskt hur vi lägger pussel tillsammans allihop!

De senaste veckorna har jag grottat ner mig totalt i en annan koppmodell från Gustavsberg, eller snarare flera mycket snarlika. Jag har letat på nätet, i antikaffärer, lusläst litteraturen, letat fram och tillbaka i Nationalmuseums föremålsdatabas, och även haft mejlkontakt med en intendent på museet. Jag känner inte på något sätt att jag har löst det här porslinsmysteriet, men jag är något på spåren. Kanske finns det någon annan som vet något mera? Vad jag har kommit fram till är i alla fall att Gustavsberg, precis som Gefle och Uppsala-Ekeby, verkar ha haft för vana att trycka samma dekorer på olika modeller. Kanske inte med de mest kända dekorerna, men med en hel del. Särskilt sådana som var beställningar på restaurangporslin till serveringar och samlingslokaler.

En liten utvikning om Nationalmuseums föremålsdatabas först. Nationalmuseum fick en donation från KF för en del år sedan, med en stor samling Gustavsbergsporslin. De har även haft projektmedel för att inventera samlingen och fotograferat och lagt in tillgängliga uppgifter i föremålsdatabasen, som finns tillgänglig på deras hemsida. Det är ett fantastiskt jobb av tillgängliggörande, men kanske inte den smidigaste och mest användarvänliga databasen. Vad jag förstår är det så att de uppgifter som finns om tillverkningsår och formgivare gäller dekorerna, men om modellerna skriver de inte dessa uppgifter. Däremot förekommer det att de anger modellens beteckning när det är känt, men utan andra uppgifter.

Vad var det då som triggade igång det här? Jo, jag hittade några koppar på Tradera, tillverkade för RESO. Fem stycken närmare bestämt, men jag ville bara ha en, så det köpte jag. Den var i samma modell som en IOGT-kopp som jag har sedan tidigare vad jag kunde se på bilderna. När jag fick hem den visade det sig att det inte var riktigt samma modell. Jag tittade på traderabilderna, och såg att min kopp inte var samma modell som på bilderna i alla auktionerna. Det var uppenbart att porslinet fanns i två snarlika modeller, och att säljarnen inte märkt det och använt samma bilder i alla auktioner. Hade jag vetat att det var olika modeller hade jag ropat in en av varje. I föremålsdatabasen fanns den endast i RA-modellen, den som jag alltså inte har.

Det här gjorde mig nyfiken, och jag började mitt detektivarbete. Jag letade i Nationalmuseums föremålsdatabas och mejlade över bilder till museet och frågade om modellen och vad sifferbeteckningen under IOGT-koppen betyder. Jag har nämligen inte hittat något om det varken i litteraturen eller på nätet. Rörstrand använde under några decennier på 1900-talet en liknande sifferkombination för att ange år och månad som porslinet var tillverkat. Tyvärr visste de inte på museet heller, så jag fick ingen vidare hjälp där. Det verkar dock osannolikt att siffrorna skulle vara en datering på Gustavsbergsporslinet.

Jag gick aktivt runt i antikaffärer och på loppisar och letade fler koppar i de här varianterna på modell med olika dekorer, eftersom det här var ett restaurangporslin som man kunde beställa med sin egen dekor. Så hittade jag två koppar i en antikaffär, med en dekor som det står Opalen på. Och kan man tänka sig, det visade sig vara samma modell, men med två varianter på hänkeln! Jag tror att det är lättast att visa detaljbilder på modellerna för att ni ska förstå skillnaderna. IOGT-koppen är i modell RA, har jag lärt mig via föremålsdatabasen. Jag har dock inte stött på användning av den beteckningen i litteraturen eller på nätet i övrigt. De andra kopparna som jag har är inte riktigt samma modell. De är litet rundare, medan RA-modellen smalnar av mera nertill. De ser även annorlunda ut undertill. Men för att röra till det mera så har de två varianter på hänkel. Den ena Opalenkoppen har samma hänkel som på RA-modellen. Hänger ni med?

För övrigt är även Arkens tekoppar i RA-modellen.

Jag tycker att varje kopp förtjänar varsitt Dagens kopp-inlägg, men här kommer jämförelsebilder så ni kan se.

DSC08391

DSC08409

DSC08439

DSC08448

DSC08392

DSC08410

DSC08441

DSC08454

DSC08395

DSC08414

DSC08443

DSC08455

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Kerstin Kokk.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^