KF tänker fel med sin Retro Edition i begränsad upplaga
4 december 2010 9:49 | Allmänt, Bilder, Formgivning och arkitektur, KF | 12 kommentarerRedan förra året när KF firade sitt 110-årsjubileum med muggar och andra produkter med Stig Lindbergs mönster Fallande löv reagerade jag på hur feltänkt det var. Fantastiskt bra och rätt att lyfta fram Lindberg och traditionen att producera god design till de breda folklagren, och så gjorde man bara en begränsad upplaga som sålde slut med en gång. För någon annan än just KF kanske det skulle vara rätt med något exklusivt som folk hamstrade, sålde på Tradera och som alla bloggade om, men Konsum är ju inte för fåtalet. Dessutom var det trist att själva muggen kändes som så dålig design och kvalitet till Lindbergs mönster. Det är ju god kvalitet som borde lyftas fram. Även fjolårets kökshanddukar i Fallande löv, i bomull som bara kan tvättas i 40 grader var ett exempel på dålig kvalitet. Vem vill ha kökshanddukar som bara kan tvättas i 40 grader? Ohygieniskt. Inte är den styva bomullskvaliteten bra att torka disk med heller.
Nu har KF gjort samma fel igen. I onsdags kom ett pressmeddelande om att de släpper en till mugg i sin Retro Edition, som de kallar det. Den här gången är det ett mönster som är inspirerat av Stig Lindbergs fajanser. Stig Lindbergs son Lars uttalar sig så här:
Stig Lindberg skapade bra modern design tillgänglig för alla. Genom samarbetet med KF blir det återigen möjligt att låta många få njuta av Stigs färglada och lekfulla mönster till ett överkomligt pris, där Jan Rundgren tagit fram en mycket bra design.
Samtidigt säger KF i pressmeddelandet att förra årets mugg sålde slut på några timmar, och att det här också är en begränsad upplaga. Så här står det också:
Samarbetet med Coop/KF kommer ursprungligen från KFs idé kring 110-årsjubiléet att få ut bra design till många människor via en Retro Edition.
Jag hörde av en person med insyn i kooperationen att årets mugg skulle vara en något större upplaga än förra årets, men fortfarande begränsad upplaga. Om KF producerade den i stor upplaga istället skulle de ha råd att producera den i Gustavsbergskvalitet, men fortfarande till lågt pris, och betona det ideologiskt riktiga i det. På måndag 6 december släpps muggarna i butikerna.
Varför tänker de så fel när de faktiskt verkar börja tänka rätt om att betona att de är en kooperation, när de nu återinför medlemsåterbäringen?
Nu har jag också mejlat KF och frågat hur de tänker om det här.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Kerstin Kokk.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^