KF tänker fel med sin Retro Edition i begränsad upplaga
4 december 2010 9:49 | Allmänt, Bilder, Formgivning och arkitektur, KF | 12 kommentarerRedan förra året när KF firade sitt 110-årsjubileum med muggar och andra produkter med Stig Lindbergs mönster Fallande löv reagerade jag på hur feltänkt det var. Fantastiskt bra och rätt att lyfta fram Lindberg och traditionen att producera god design till de breda folklagren, och så gjorde man bara en begränsad upplaga som sålde slut med en gång. För någon annan än just KF kanske det skulle vara rätt med något exklusivt som folk hamstrade, sålde på Tradera och som alla bloggade om, men Konsum är ju inte för fåtalet. Dessutom var det trist att själva muggen kändes som så dålig design och kvalitet till Lindbergs mönster. Det är ju god kvalitet som borde lyftas fram. Även fjolårets kökshanddukar i Fallande löv, i bomull som bara kan tvättas i 40 grader var ett exempel på dålig kvalitet. Vem vill ha kökshanddukar som bara kan tvättas i 40 grader? Ohygieniskt. Inte är den styva bomullskvaliteten bra att torka disk med heller.
Nu har KF gjort samma fel igen. I onsdags kom ett pressmeddelande om att de släpper en till mugg i sin Retro Edition, som de kallar det. Den här gången är det ett mönster som är inspirerat av Stig Lindbergs fajanser. Stig Lindbergs son Lars uttalar sig så här:
Stig Lindberg skapade bra modern design tillgänglig för alla. Genom samarbetet med KF blir det återigen möjligt att låta många få njuta av Stigs färglada och lekfulla mönster till ett överkomligt pris, där Jan Rundgren tagit fram en mycket bra design.
Samtidigt säger KF i pressmeddelandet att förra årets mugg sålde slut på några timmar, och att det här också är en begränsad upplaga. Så här står det också:
Samarbetet med Coop/KF kommer ursprungligen från KFs idé kring 110-årsjubiléet att få ut bra design till många människor via en Retro Edition.
Jag hörde av en person med insyn i kooperationen att årets mugg skulle vara en något större upplaga än förra årets, men fortfarande begränsad upplaga. Om KF producerade den i stor upplaga istället skulle de ha råd att producera den i Gustavsbergskvalitet, men fortfarande till lågt pris, och betona det ideologiskt riktiga i det. På måndag 6 december släpps muggarna i butikerna.
Varför tänker de så fel när de faktiskt verkar börja tänka rätt om att betona att de är en kooperation, när de nu återinför medlemsåterbäringen?
Nu har jag också mejlat KF och frågat hur de tänker om det här.
12 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Kerstin Kokk.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Håller helt med dig. Ska bli intressant att höra vad de tänker. Man ska hålla fast vid sina grundvärderingar.
Comment by Helene — 2010-12-04 10:31 #
Håller helt med dig. Vad är det för trams? Dessutom… den där muggen… inte så väldigt snygg, tycker jag.
Comment by Eli — 2010-12-04 11:36 #
PS. Har gjort ett inlägg och länkat till ditt debattinlägg.
Comment by Eli — 2010-12-04 12:02 #
Bra gjort!
Comment by anna — 2010-12-04 12:33 #
Ja, varför har dom inte istället gjort ett bra avtal med porslinsfabriken i Gustavsberg och låtit dem ta fram porslinet, då hade dom kunnat använda den snygga gamla modellen men använt dessa nya dekorer, det hade varit nåt! Iofs tycker jag inte att det verkar vara så dålig kvalitet i de här, de från förra året ser ut som nya efter ett års användning, men jag hade ju precis som du föredragit ännu bättre design och större upplaga, det där med att köpa för att sälja på Tradera till högre pris är ju inte en kul utveckling…
Comment by Benny — 2010-12-04 17:52 #
Min första tanke är: än sen då, när Berså såldes på Konsum en gång i tiden var det också ganska dålig kvalitet, det märks inte minst på hur de ex som använts i hushållen ser ut idag. Bortskavd dekor och gråslitenhet är mer regel än undantag.
Sen tänkte jag, å andra sidan, varför göra tradition av något dåligt? Du har helt rätt. Även KF kan säkert sälja grejer av bra kvalitet
Det som retar mig mest är ändå att muggen inte ser ett dugg retro ut till designen, helt bortsett från dekoren. Jätteful, som vilken dussinmugg som helst man har i skåpet.
Comment by Cilla — 2010-12-04 19:45 #
Hej, jag håller helt med dig!
Blev så besviken förra året när upplagan var så liten att bara några kunde få köpa den. Det var riktigt surt att KF som jag trodde var något folkligt gjorde så. Att den sedan kom ut direkt på Tradera kändes väldigt fel! Då när den kom ut hade jag gärna köpt den. Nu struntar jag i den! Den nya kan de gärna behålla!
Till något annat: Eftersom jag bodde i Uppsala nästan hela min skoltid och lite till, så uppskattar jag extra mycket när du skriver om din närmiljö, det är så härligt att få uppleva minnen från den tiden. Det gör jag bl a när du visar Thelins. Där har jag suttit många söndagar när jag var tonåring. Även om jag inte bodde exakt i dina trakter så är igenkänningsfaktorn stor!
Sen tycker jag att du har många kloka och intressanta tankar som du delar med dig av!
Comment by Jane — 2010-12-05 14:10 #
Bra att så många håller med mig om det här!
Ja, formen på muggen är så trist. Jag tycker i och för sig inte att den hade behövt vara retro i formen. Det är ok att mixa ett gammalt mönster med modern design, men då ska det kännas som bra design. Jag tror till exempel att mönstret hade kommit till sin rätt med en lattemugg utan öra i liknande form som Marimekkos lattemuggar.
@Cilla Visst är det så att många av Gustavsbergs serviser från 50-talet har blivit blekta eftersom dekoren inte ligger under glasyren, men det gäller även porslin från andra porslinstillverkare. På den tiden tänkte man sig ju att man handdiskade, men när folk sedan skafade diskmaskin tålde de inte det. Och många av Gustavsbergs dekorer var väldigt färgstarka. Därför syns det extra tydligt när de är skavda och blekts, jämfört med mer milda och grå dekorer. Däremot var Gustavsberg den enda porslinstillverkaren som gjorde benporslin, det allra starkaste godset som håller bäst.
@Jane Roligt att höra att du uppskattar att jag dokumenterar närmiljön! Ungefär vilka år var det som du brukade sitta på Thelins och fika? Jag har fortfarande inte riktigt lagt ihop pusselbitarna om när det slutade vara fik, och vad det hette mellan Thelins och Java.
Comment by Kerstin — 2010-12-05 22:42 #
Bra talat!
Comment by Gila — 2010-12-05 23:02 #
Hej, det blir nog inte till så mycket hjälp är jag rädd, det var i andra halvan av 50-talet och första av 60-talet. På den tiden hette det Thelins.
Är nog mer jämnårig med dina föräldrar än med dig!
Comment by Jane — 2010-12-06 22:59 #
Jag regerade redan på ”fallande löv” som även den produceras i Kina enligt förpackningen. Hoppades på att det skulle vara Gustavsberg som stod för produktionen. Känns mer som KF har helt enkelt hoppat på den lönsamma trenden med designsamarbeten som blivit populärt bland de större svenska kedjorna. Och det lär ju dra in en hel del dollars annars hade de inte kommit med en ny upplaga. Handduken var dessutom av sämsta möjliga kvalitet. De hade inte ens lyckats med mönsterpassningen med stjälkarna på bladen, det är inte rocket science precis…
Comment by Johanna — 2010-12-09 13:47 #
Jösses va´mycket gnäll!
Jag tycker årets mugg är snygg. Den moderna formen på muggen med rejät öra gör den till en väldigt bra och trevlig mugg att dricka te ur. Om ni inte gillar den, köp den inte. Hur svårt kan det bli?
Comment by Ann-Sofi — 2010-12-16 9:51 #