Det skulle inte skada med litet konsumentjournalistik i inredningstidningarna
17 oktober 2011 20:08 | Allmänt, Formgivning och arkitektur, Lyssnar på | 8 kommentarerI helgen hörde jag Publicerat i P1, där Charlotte Reimerson pratade om utvecklingen av konsumentjournalistiken. Det här är något som jag har funderat ganska mycket på under senare år när det gäller inredningstidningar. Det är verkligen inte så att jag vill ha bort de delar som finns där. Jag uppskattar både inredningsreportage, plocksidor med nyheter och temaartiklar om nya trender eller någon formgivare, även om jag oftast tycker att de är för grunda. Men det skulle verkligen behövas ordentlig konsumentjournalistik och kritik kring nya möbler och inredning. Jag tänker att den kunde vara litet som en del sätta bo- och inredningsböcker från 50- och 60-talet, där man gick igenom vad man bör tänka på när man väljer möbler och porslin, vad som faktiskt är god och dålig design. Den här typen av journalistik förekom faktiskt i inredningstidningar som Allt i hemmet på 60-talet. Varför förekommer aldrig någon kritik av ny formgivning i inredningstidningarna? Det skulle jag vilja se. Och jag tycker att man skulle kunna göra genomgångar av vilka köks- och badrumstillverkare som fått mycket reklamationer på sina produkter, till exempel. Inte ett så svårt grävjobb, faktiskt, och det skulle vara till stor nytta för konsumenterna. Dessutom skulle det sätta press på tillverkarna. Det är till och med så att jag för kanske fem år sedan mejlade till flera inredningstidningars redaktioner och föreslog det. Någon chefredaktör svarade faktiskt, men skrev att de inte hade resurser till det. Jag tror att det framför allt handlar om att de inte vågar, för de är ekonomiskt beroende av att få låna produkter för att plåta till sina reportage och av annonsintäkter.
8 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Kerstin Kokk.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Jag håller med dig helt och fullt. Då kanske jag till och med skulle börja köpa inredningstidningar.
Comment by Daniel — 2011-10-17 20:20 #
SV: Ingen aning hörru du, men fin är den! Hittade den i stugan.
Comment by Emmy — 2011-10-18 10:12 #
Även jag står vid din sida på barrikaderna i kampen mot den glättiga lealösa inredningsjournalistiken.
Jag känner en viss trötthet även vad det gäller våra antiktidningar.
ALLTID samma ”lokala” butiker som lånar ut sina produkter. Vem äger vem?
Sverige består av så oändligt mycket mer än Stockholm.
Comment by Skaffaren — 2011-10-18 17:42 #
Intreassant inlägg. Jag blir alltid lika besviken när jag köper inredningstidningar, eftersom de är så makalöst ytliga. Alltså köper jag nästan aldrig någon inredningstidning heller..
Comment by Jenny — 2011-10-18 19:42 #
Kan bara hålla med! Jag tror också på din teori om att dom inte vågar vara kritiska, då skulle dom tappa sina sponsorer, tyvärr…
Nä, det blir väl vi kritiska konsumenter som får starta en egen tidning, oberoende av sponsorer. Det blir förmodligen på nätet eftersom det annars kräver stora ekonomiska resurser…
Comment by Benny — 2011-10-18 20:32 #
Jag kan bara hålla med, trots att jag de senaste 7 åren jobbat som annonssäljare/annonschef i olika tidningar. För visst är det så att man är rädd att förlora annonsintäkter. De få redaktörer som håller hårt på integriteten och skriver vad de verkligen tycker och tänker om olika produkter blir ofta utbytta eller får se sin tidning bli nedlagd på grund av att den drar in för lite pengar. Tråkigt men sant.
Comment by Linda — 2011-10-19 14:47 #
Intressant tanke som jag helt håller med! det är ju så att tipsen och råden från 50/60-talet ibland fortfarande är gångbara. Tror också att du slagit huvudet på spiken när det gäller att olika tidningar inte vågar ”hänga ut” någon tillverkare. Tidningen Vi hade ju mycket sådant förr.
Comment by precis en sån — 2011-10-20 14:01 #
Jag är helt inne på din linje. Jag har stora problem med inredningstidningar, och även vissa bloggar, eftersom dom oftast känns som en enda stor annonstavla för företag. Jag köper aldrig inredningstidningar eftersom jag inte gillar den svensk inredningssmaken med vitt och beige, utan kollar runt på internet istället om jag behöver inspiration.
Comment by AL — 2011-11-01 9:50 #